Print Short Link
Zoom In
Zoom Out

دوپینگ، چالش جدید فدراسیون کشتی

چهارشنبه 15 بهمن 1399 ساعت 09:23

مثبت اعلام شدن دوپینگ سه کشتی‌گیر در حالی که هنوز پاسخ تمام نمونه‌های ارسالی اعلام نشده حکایت از چالش جدید در عرصه این ورزش دارد.

گفته می‌شود این نفرات کسانی هستند که در مسابقات لیگ از آنها نمونه‌گیری به عمل آمده اما گویا فراموش کرده‌اند تقریبا تمام مدعیان رقابت‌های لیگ در مسابقات انتخابی هم حضور داشتند بنابراین منتسب کردن دوپینگی‌ها به مسابقات لیگ، بی از آنکه مجاری رسمی نام و نشان آنها را بازگو کنند نوعی رد گم کردن است.

این نمونه‌های مثبت دوپینگ در حالی اعلام می‌شود  که کشتی در یک سال گذشته تقریبا تعطیل و فعالیت زیادی در آن انجام نمی‌شد. همین امر در نوع خود بی‌سابقه و غیرقابل قبول به نظر می‌رسد.  ستاد مبارزه با کرونا زمانی مجوز فعالیت‌های کشتی را صادر کرد که مسئولان فدراسیون لزوم آمادگی کشتی‌گیران با توجه به در پیش بودن مسابقات جهانی و عدم آمادگی قهرمانان را به وزارت بهداشت اعلام کردند. بلافاصله پس از کسب مجوز و بطور شتابزده برگزاری مسابقات لیگ در دستور کار قرار گرفت. پیامد رویداد یاد شده سوت پیکارهای انتخابی تیم‌های ملی زده شد زیرا هدف شرکت در میدان جهانی بود اما اتحادیه جهانی مسابقات مذکور را لغو و جام جهانی را جایگزین آن کرد.‌ ما در جام جهانی نیز بطور محدود و انگشت شمار شرکت کردیم. با این وصف دوپینگ همزمان سه کشتی‌گیر در یک یا دو رویداد داخلی قابل تامل است.

 به خاطر داشته باشیم رئیس اتحادیه جهانی در دیدار با علیرضا دبیر در خلال رقابت‌های جهانی ۲۰۱۹ و پیش و بعد از آن به مسئولان فدراسیون کشتی کشورمان هشدار داده بود تا حد ممکن مواظب اوضاع دوپینگ باشند. این هشدار با توجه به در پیش بودن المپیک و شرایط خاص کشتی برای تداوم حضور در دوره‌های بعدی المپیک حیاتی و سرنوشت ساز است. با این اوضاع دوپینگ بهروز هدایت در خلال رقابت‌های آسیایی امسال و پیش از آن محرومیت رسول گرمسیری، سید محمد چوبچیان، مسعود نعمت جکانی، کیوان رضایی  و سید مصطفی صالحی زاده به سبب همین امر حکایت از یک واقعیت انکار ناپذیر در کشتی دارد و این واقعیت چیزی نیست جز شیوع خزنده و چالش برانگیز دوپینگ در ورزش اول ایران!

اخباری که این روزها از کشتی به گوش می‌رسد چندان خوشایند نیست. پیش از این گفته شده بود تنها یک مورد از نمونه‌های کشتی‌گیران شرکت کننده مثبت است اما اکنون تعداد نمونه‌ها به سه نفر افزایش یافته و بیم آن می‌رود رقم مذکور با توجه به اینکه هنوز نتیجه کامل آزمایش‌ها  برنگشته افزایش پیدا کند. از جمع  سه نفر اخیر دو مورد آن مربوط به کشتی آزاد و سومی مربوط به کشتی فرنگی است. ضمن اینکه سه مورد قبلی  هم که پیشتر به آن اشاره شد یعنی بهروز هدایت، رسول گرمسیری و مصطفی صالحی زاده همگی از چهره‌های شاخص کشتی فرنگی و متعلق به استان خوزستان بودند.

ادعا شده هیچ کدام از نفراتی که اخیرا از مواد نیروزا استفاده کرده‌اند جزو مدعیان اصلی دوبنده تیم ملی نیستند اما تا از منابع معتبر اطلاع رسانی انجام نشود نمی‌توان در مورد این ادعا نظر قطعی داد از طرفی همانطور که گفته شد   هنوز نتیجه همه نمونه‌های گرفته شده اخیر اعلام نشده و این احتمال وجود دارد که تعداد تست‌های مثبت باز هم افزایش پیدا کند. در آن صورت باید اذعان کرد کشتی با چالش جدی در آستانه المپیک روبرو خواهد شد. چه بسا تا همین جا نیز نمی‌توان دوپینگ یکجای سه نفر و اتفاقات یک سال اخیر را کم اهمیت شمرد.

فعلا باید امیدوار باشیم دیگر نمونه‌ها سالم باشند. تازه در آن صورت باید دید نظر فدراسیون کشتی و اتحادیه جهانی در رابطه با اتفاقات یک سال اخیر در این حوزه چیست. تغییرات پیاپی در کمیته پزشکی فدراسیون، به حال خود رها شدن کشتی‌گیران طی یک سال گذشته و تلاش برای رسیدن به مبالغی که در لیگ توزیع شد از جمله دلایلی است که شیوع دوپینگ در میان کشتی‌گیران را سرعت بخشیده. وقتی برنامه‌ریزی و هدفگذاری اساسی قربانی اقدامات تبلیغی و هیاهوی بی‌حاصل شود،  باید هم منتظر چنین اتفاقات ناخوشایندی باشیم. اتفاقاتی که در شان ورزش پهلوانی و مدال‌آور کشتی نیست و سعی در فرافکنی و دست پیش گرفتن که ما در راستای مبارزه با دوپینگ و پاکسازی به چنین دستاوردی رسیدیم نمی‌تواند قابل قبول باشد. مبارزه با این پدیده شوم زمانی موفقیت‌آمیز خواهد بود که اصلا دوپینگی نداشته باشیم یا تعداد کسانی که به این امر مذموم مبادرت می‌کنند قابل شمارش نباشد. پیشگیری قبل از درمان اصل غیرقابل انکار است که ما آن را دست کم گرفته و کشف جرم را مقدم بر نبود آن تلقی می‌کنیم.

به قلم:محمدرضاکاظمی

کاکاحاجی:  فدراسیون به انتخابات کشتی خوزستان ورود کند

کاکاحاجی: فدراسیون به انتخابات کشتی خوزستان ورود کند

یک سال تخفیف برای دوپینگی‌هایی که اعتراف کنند

یک سال تخفیف برای دوپینگی‌هایی که اعتراف کنند

 مدال طلای این کشتی‌گیر بازگردانده می‌شود

مدال طلای این کشتی‌گیر بازگردانده می‌شود

کشتی ایران زیر ذره‌بین کمیته جهانی مبارزه با دوپینگ

کشتی ایران زیر ذره‌بین کمیته جهانی مبارزه با دوپینگ

باشگاه استقلال و فدراسیون کشتی به توافق نرسیدند

باشگاه استقلال و فدراسیون کشتی به توافق نرسیدند

دوپینگی‌های کشتی سه نفر شدند

دوپینگی‌های کشتی سه نفر شدند

نمونه مثبت دوپینگ یک کشتی‌گیر!

نمونه مثبت دوپینگ یک کشتی‌گیر!

پایان کار دختران بیلیاردی کشورمان در مسابقات قهرمانی آسیا

پیشکسوت بسکتبال ایران در گذشت

پیروزی شطرنج‌بازان ایران در دور دوم شهرهای آسیا

برگزاری انتخابات انجمن‌های ورزشی با کاندیداهای قبلی

از صعود نوشاد و شهسواری تا حفظ رنکینگ اول جهان توسط نجفی ۱۴ ساله

رونمایی از اسامی ۱۳ نامزد انتخابات فدراسیون شطرنج

تعداد سهمیه‌های ایران در المپیک به ۳۰ رسید

شگفتی در انتخابی کشتی آمریکا/ شکست رقیب حسن یزدانی و موفقیت دیک و اسنایدر

هاشمی: قایقرانی روز‌های خوشی در پیش خواهد داشت

رکورد تاریخی قایقرانی ایران با بیشترین ورزشکار در المپیک

مراسم بزرگداشت روز شهدای ورزشکار برگزار شد

پریدر استعفا نداده است/ اعلام زمان انتخابات ژیمناستیک و ورزش‌های رزمی

پژمان معتمدی سرپرست دبیری فدراسیون دوومیدانی شد

حججی رییس فدراسیون ترای‌اتلون شد

علیرضا دبیر راهی قرقیزستان می‌شود

بازگشت فخری با تیم ملی اسلحه سابر در مسابقات قهرمانی آسیا

پایان مسابقات کاراته قهرمانی کشور مردان با معرفی نفرات برتر

تیم ملی آب‌های آرام راهی ژاپن شد

انتصاب سخنگوی فدراسیون تنیس روی میز

اقدام جالب فدراسیون جهانی دوومیدانی برای المپیک؛ پاداش ۵۰ هزار دلاری برای طلایی‌ها در پاریس