Print Short Link
Zoom In
Zoom Out

سه نکته در باره سند راهبردی کشتی

چهارشنبه 01 بهمن 1399 ساعت 08:39

نکته اول: فدراسیون کشتی طی مراسم با شکوهی از سند راهبردی ۸ ساله خود رونمایی و این سند را به عنوان چشم انداز فعالیت‌های آینده کشتی کشور معرفی کرد. ابتدا به تدوین کنندگان و صاحبنظران این سند اعم از دانشگاهیان، مربیان، کارشناسان، داوران، دست اندرکاران انستیتو و دیگر بزرگوارانی که در تهیه، گردآوری و نگارش این برنامه زحمت کشیده‌اند درود می‌فرستم که بالاخره پس از ماه‌ها تلاش و جدیت، آمال، آرزوها، و ایده‌آل‌های جامعه کشتی را در قالب یک برنامه ۲۴ ماده‌ای با ده‌ها بند یا به عبارتی ۲۴ فصل و ده‌ها ماده و تبصره فراهم و ارائه کردند.

به گزارش منهای فوتبال، قابل کتمان نیست بخش‌هایی از مفاد سند ارائه شده کم و بیش در دوره‌های گذشته نیز با شکل و شمایل متفاوت اجرا می‌شد اما معمولا آن برنامه‌ها مانند سند حاضر فصل بندی، منفک و شماره‌گذاری نبود. شاید محمدرضا طالقانی بیش از همه در رابطه با چگونگی اجرا و عمل برنامه‌های گذشته علم و اطلاع داشته باشد؛ هم او که به عنوان یکی از اعضای هیات رییسه فعلی فدراسیون  سند حاضر را خوب  اما پیاده کردن آن را مهمتر از خود طرح ارزیابی می‌کند.

استخوان خرد کرده و با تجربه‌ای چون منصور خان برزگر نیز با اندکی تردید اعلام کرده،  این طرح تا هرکجا اجرایی شود خوب است و حجت الاسلام موسوی لاریگانی تلویحا تاکید می‌کند، قرار نیست صددرصد طرح اجرایی شود چنانکه طرح‌های دولت نیز بیش از ۴۰ درصد محقق نمی‌شود (نقل به مضمون) با این توصیفات، انتظار از اجرایی شدن حداکثری طرح یا سند ارائه شده از سوی فدراسیون فعلی چندان معقول به نظر نمی‌رسد. خصوصا امکان تحقق این شعار که کشتی باید در سال ۲۰۲۸ قهرمان المپیک شود یا پیش‌بینی کسب تعداد مدال و جایگاه هر دو رشته در جدول مطروحه با سازوکار موجود و حتی سند ارائه شده بسیار دشوار به نظر می‌رسد. هرچند ما نیز علاقه داریم و آرزومندیم تا ورزش ملی و آیینی کشتی به توفیقات پیش‌بینی شده دست پیدا کند.

نکته دوم: به نظر می‌رسد طرح مذکور پیش از آنکه جنبه اجرایی و راهبردی داشته باشد بر پایه آمال و آرزوها بنا نهاده شده است. در جدول ترسیمی نیز اظهار امیدواری شده که کشتی بتواند در سال ۲۰۲۸ در میادین بزرگ جهان و المپیک به فلان تعداد مدال و بهمان جایگاه دست پیدا کند اما اینکه با کدام نقشه راه به این جایگاه برسد چندان روشن نیست.‌ شاید منظور این است که مطابق همین سند به جایگاه پیش‌بینی شده دست خواهیم یافت. در آن صورت پرسش مقدر آن خواهد بود وقتی که هنوز اطمینان به میزان درصد و چگونگی اجرای سند در میان نیست چگونه می‌توان هدف را تعیین کرد؟ ضمن اینکه کشتی از جمله رشته‌های ورزشی بدون رکورد محسوب می‌شود و هر لحظه امکان فروریختن معادلات از پیش تعیین شده در آن محتمل است. حتی اگر قرار باشد مطابق برنامه و گام به گام هم پیش برویم، چشم انداز تحقق چنین امری بی‌آنکه راه‌های دستیابی به کسب منابع مالی، انسانی، تخصصی و فنی طرح بیان شده باشد دشوار خواهد بود.  به عبارت دیگر هر طرح و سندی برای رسیدن به مرحله اجرا مستلزم داشتن سازوکارهای لازم و برنامه‌ریزی درست و اصولی است. اما در سندی که طی ۲۴ ماده و ده‌ها بند و تبصره ارائه شده، تدوین آیین نامه‌های فنی به آینده موکول شده اما روشن نیست با کدام شیوه و روش به این مهم دست پیدا خواهیم کرد. البته ذیل ماده ۵ و در ارتباط با حسن اجرای طرح و ضمانت آن، افرادی معرفی شده‌اند که بعید به نظر می‌رسد با توجه به یکی بودن مجری و ناظر طرح، امکان ایرادگیری و نقد به چند و چون اجرا، مورد توجه واقع شود. از سوی دیگر و باوجود تاکید رییس فعلی فدراسیون، تضمینی وجود ندارد نفر بعدی در اجرای آن ثابت قدم باشد.

نکته سوم:‌واقعیت این است که روح حاکم بر سند راهبردی کشتی حکایت از دست باز فدراسیون برای اعمال نظر و سیطره خود بر تمام ارکان این ورزش  دارد. نگاه کنید به بندهای مربوط به ساز و کار انتخاب مربیان، فعالیت‌های تیم‌های ملی، عملکرد هیات‌های استانی از جمله چگونگی تخصیص بودجه، لزوم شرکت در لیگ، ارزیابی عملکرد و حتی تعیین معیارهای انتخاب آنان که باید با نظر یا اراده فدراسیون انجام گیرد! به این ترتیب مسئولان فدراسیون با تایید و امضای اعضای هیات رییسه زیر سند و احتمالا جلب نظر هیات‌های استانی عملا سندی را در دست خواهند داشت که اختیارات فراوانی به آنان می‌دهد تا بتوانند در همه امور ریز و درشت ورزش اول اعمال نظر و حتی اعمال سلیقه کنند. زیرا همانطور که پیشاپیش اشاره شد، هنوز آیین نامه‌های مربوطه تدوین نشده و چه بسا پس از تدوین، سازوکارها برای انتخاب مربیان، چگونگی حضور قهرمانان در تیم‌های ملی و حتی انتخاب روسای هیات‌های استانی نیز در ید قدرت فدراسیون باشد. آنچه ذکر شد نگاه کلی به روح حاکم بر سند چشم‌انداز کشتی و برداشت نگارنده از محتوا و فحوای این برنامه بود. چه بسا دیگران نیز دیدگاه‌ها و نقطه نظرات منطبق یا متفاوتی داشته باشند که قابل تعمق خواهد بود.

به قلم: محمدرضا کاظمی

علی‌نژاد: با صدای بلند می‌گویم کشتی اولویت اول ورزش ایران است

علی‌نژاد: با صدای بلند می‌گویم کشتی اولویت اول ورزش ایران است

بنی تمیم: عضویت در شورای کشتی آسیا مستلزم برنامه و حمایت است

بنی تمیم: عضویت در شورای کشتی آسیا مستلزم برنامه و حمایت است

اعلام زمان ثبت نام انتخابات فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام

رحیمی: بازی‌های آسیایی«دهکده» ندارد؛ استقرار ورزشکاران در هتل یا کشتی

آغاز کار نمایندگان ایران در بازی‌های المپیک دانش‌آموزی

توماس باخ: منتظر فرصتی هستم تا به کشور بزرگ و شکوهمند ایران سفر کنم

اعزام ووشوکاران ایران به جام جهانی ساندا

رحیمی: سرمربی تیم ملی تکواندوی بانوان به‌زودی معرفی می‌شود

حضور خسروی‌وفا در نشست منطقه ای آسیای میانه

کسب سهمیه قهرمانی جهان توسط ندا شهسواری

گسست عاطفی تیم ملی فوتبال با جامعه و غفلت دست اندرکاران

کشتی با چوخه در گود زینل‌خان؛ میراثی از پهلوانی و همبستگی مردمی

زمان برگزاری مجمع فدراسیون ژیمناستیک مشخص شد

غول گرجی رییس فدراسیون شد

اعزام کاروان ایران به المپیک دانش آموزی صربستان/ پرچم‌داران کاروان مشخص شدند

دنیامالی: آینده خوبی را برای دوومیدانی متصورم

صعودی در سکوت ؛ وقتی فوتبال دیگر صدای مردم نیست

شکست تیم ملی برابر استرالیا/پایان کار بسکتبالیست‌ها در کاپ آسیا

هدایی به مدال مسابقات پینگ پنگ اسلوونی نرسید

تغییر زمان مسابقات قهرمانی جهان ووشو

چرا صفحه نمایش از ورزشگاه جذاب تر شده است؟

ژاپن و استرالیا حریفان تیم ملی بسکتبال سه نفره ایران در کاپ آسیا