Print Short Link
Zoom In
Zoom Out

از دنیای بازیگری تا اسکی و داوری گلف

ساناز سماواتی: بازیگری حرکت عشق است و ورزش هم همین

جمعه 23 آبان 1399 ساعت 11:37

در دنیای هنر یا ورزش به سختی می‌توان چهره شاخصی را به خوش اخلاقی ساناز سماواتی پیدا کرد. معمولا در حوزه مسئولیت اجتماعی پررنگ است و در فعالیت‌های خیریه و بشردوستانه پیش قدم می‌شود. به بهانه حضورش در رشته‌های ورزشی گلف، اسکی، شنا و پاراگلایدر به گفت و گو با او نشستیم اما رشته تحریر از سر طبع بلند این بازیگر محبوب و دوست داشتنی روند مصاحبه را به فراز‌های دیگری برد و ما را بیشتر از همیشه با ابعاد وجود این هنرمند مردمی و دغدغه‌مند آشنا کرد. از شما دعوت می‌کنیم گفت و گوی دوستانه منهای فوتبال با ساناز سماوتی را از دست ندهید:

*خدا من را دوست داشت که گلف باز شدم

من فکر می‌کنم هر آدمی می‌تواند در هر شاخه مثبتی حرکت کند. شخصا از بازیگرانی هستم که به ورزش علاقه زیادی دارم. کتاب خواندن و مطالعه را هم خیلی دوست دارم و رقم قابل توجهی هزینه خرید کتاب می‌کنم. به طور مشخص اسکی، شنا و تنیس خاکی رشته‌هایی هستند که آن‌ها را بالاتر از سطح آماتوری انجام می‌دهم. چندی قبل که به تیم هنرمندان گلف دعوت شدم با خودم فکر کردم این دیگر چه ورزشی است که یک توپ 37 گرمی را بزنیم و دنبالش راه برویم! اما سر تمرینات رفتم و خوشحالم که حالا از همه افراد تیمی که سال گذشته دعوت شده بودند، در کنار فرشید فهیم تنها افرادی هستیم که این رشته را ادامه دادیم. البته من به صورت تئوری هم گلف را دنبال کردم و الان داور این رشته هستم. حالا هم پیگیر حضور در جام‌های مختلف هستم و سعی می‌کنم تجربیاتی را که در این زمینه دارم به دیگران انتقال دهم. راستش را بخواهید خیلی به این ورزش علاقه‌مند شدم و فکر می‌کنم خدا من را دوست داشت که با گلف آشنا شدم. زیرا گلف یکی از معدود ورزش‌هایی است که در روزهای کرونایی به صورت انفرادی و در کنار خانواده محدودیتی برای فعالیت ندارد. 

 

 

*چرا دختران ساده ما برای لاغری گل می کشند؟

به نظرم اصلا شغل آدم‌ها ربطی به بینش آن‌ها در زندگی ندارد اما قطعا بینش هر کسی در روش زندگی و انتخاب شغلش موثر است. برخی کلیشه‌ها مربوط به اصناف درست نیست. مثلا لزوما چون من هنرمند هستم یا در فضای هنری فعالیت دارم، سیگار نمی‌کشم. نمی‌خواهم به کسی توهین توهین کنم اما ما آدم‌های زیادی درسطح جامعه داریم که گرایش‌های مختلفی دارند. متاسفانه دختران نوجوانی را می‌بینم که سیگار می‌کشند! این موضوع به خصوص برای یک خانم اصلا برازنده نیست. دلم برای این نسل می‌سوزد که اوج درخشش را در سیگار کشیدن می‌بیند. نسل من از مهد کودک خیلی چیزها یاد گرفت که برای مثال برای سلامتی آب میوه و میوه بخورد و ادب اجتماعی را رعایت کند و به سلامتی‌اش اهمیت بدهد. همان آموزه‌ها خیلی به فردی چون من کمک کرد و با این سن هر جایی باشم وقتی غذا می‌خورم خدا را شکر می‌کنم. این مسائل را از کودکی به ما یاد دادند و بابت آن باید از پدر و مادر ممنون باشیم. به نظرم تفکر ورزشی و سلامتی به خانواده افراد مربوط است البته همیشه این را می‌گویم که خانواده هم تا یکجا و زمانی می‌تواند تأثیرگذار باشد. متأسفم که تابوی مواد مخدر و سیگار از بین رفته، واقعا چرا باید دختران ما اینقدر ساده دل باشند که ماده مخدری مثل گُل بکشند تا لاغر شوند؟ چرا نباید فکر کنند این مواد به بدن ضربه می‌زند؟ چرا برای تناسب اندام ورزش نمی‌کنند؟ چه بلایی سر ما آمده است که تفکر نمی‌کنیم؟

*ورزش برای من یک روش زندگی است

ورزش برای من یک روش زندگی است نه اینکه چون بازیگر هستم باید ورزشکار باشم یا اگر کسی سیگار می‌کشد دلیل بر این نیست که چون بازیگر است، سیگاری است. کما اینکه خیلی پزشک و خبرنگار و مهندس هم داریم که کمتر ورزش می‌کنند و بیشتر سیگار می‌کشند. در همه شغل‌ها این مسائل هست و به نظرم ربطی به فضای شغلی افراد ندارد. البته چون بازیگرها جلوی لنز دوربین هستند همیشه بیشتر رصد می‌شوند. من وظیفه خودم می‌دانم که خیلی از کارها را با دقت بیشتری انجام دهم. چون خدای نکرده اگر جوانی الگوبرداری کند، ممکن است با دیدن هر سو رفتاری به خطا برود. البته هزینه ورزش برای مردم بالاست. در ورزش‌هایی مانند تنیس باید شرایطی برای عموم مردم ایجاد شود تا افراد بیشتری بتوانند آن را دنبال کنند. هزینه کلاس‌هایش خیلی بالاست، اجاره اماکن ورزشی هم بسیار سخت است. مسئولان به خصوص شهرداری‌ها باید با توجه به امکانات خوبی که دارند زمین‌هایی را در سطح شهر به تنیس اختصاص دهند. تنیس یا گلف ورزش‌هایی است که هرکسی می‌تواند در کنار خانواده‌اش آن را دنبال کند. من شخصا علاقه زیادی به اسکی دارم و آن را به صورت غیرحرفه‌ای انجام می‌دهم.

 

 

*بیش از یکساعت شنا می‌کنم، گاهی هم پاراگلایدر!

هر ورزشی شرایط روحی و روانی خاصی را می‌طلبد. مثلا من خیلی اهل رقابت نیستم. روحیه من روحیه مسابقه نیست. تمام این ورزش‌ها را به صورت شخصی انجام می‌دهم. شنا را هم پیگیر و همچنان جزو افرادی هستم که یک ساعت کرال سینه می‌روم. سال‌ها قبل هم پاراگلایدر کار می‌کردم. البته شرایط کاری ما هم خیلی در ادامه دادن یک ورزش خاص دخیل است. من هم با توجه به نوع شغل‌ام سعی کردم رشته‌های مختلف را بلد باشم تا هرجا لازم شد بتوانم بسته به شرایط و امکانات ورزش را ادامه دهم.

*گلف مال همه است نه فقط بچه پولدارها

دقیقا این اصلاح جا افتاده که گلف مال بچه پولدارهاست. تلاش فدراسیون برای تشکیل کمیته هنرمندان در این راستاست که نشان دهد گلف ورزشی همگانی است. می‌شود گلف را ارزان دانست و زمین‌های مینی گلف را با اجاره وسایل ارزان در اختیار داشت. البته من معتقدم لزوما نباید ساک وسایل ورزشی گلف گران باشد. می‌دانم مردم ایران باهوش هستند و حتی تولید کننده‌های لوازم ورزشی در داخل می‌توانند اقلام با کیفیت قابل رقابت با خارجی‌ها تولید کنند. اگر این اتفاق بیفتد مردم هم تشویق می‌شوند با قیمت پایین‌تر به این ورزش روی بیاورند. گلف یک ورزش شخصیت ساز است، از نوع لباس پوشیدن تا نوع رفتار ورزشکار در محیط ورزشی گلف دارای دستورالعمل است. حتی تا این ورزش حوزه رفتار یک بازیکن قواعد و قوانین دارد. فضای این ورزش آرام است و به نظرم ورزش شخصیت‌سازی است.

*بازیگری حرکت عشق است و ورزش هم همین

به نظرم حرفه داوری و بازیگری هر دو در یک سطح است به خاطر اینکه هر کاری را قبول می‌کنید باید مسئولیت‌پذیر باشد. داور گلف باید مدام اطلاعاتش را تکمیل کند و آگاهی کافی داشته باشند. قبول کنید بازیگری هم بسیار سخت است و فقط معروفیت نیست. بازیگر واقعی در تک تک رفتارهایش باید دقیق باشد، شاید یک جوان او را ببیند و الگو بردارد. یک بازیگر حرفه‌ای نیست مگر اینکه از شب قبل دیالوگ‌اش را حفظ کند و برای تیمی که فیلم می‌سازند احترام قائل شود نه اینکه آن تیم آماده شوند و او آماده نباشد. بازیگری حرکت عشق است و ورزش هم همین است، در هر دو وقتی مسئولیت‌پذیر باشید کارهای مفرح و لذت بخشی است.

*در تیم هنرمندان دنبال ستاره‌ها نیستم

حالت اجتماعی من شخصی است اگر بازیگر هم نبودم همین روابط اجتماعی را داشتم. گلف خیلی به بازیگری کمک می‌کند. اصولا یک ورزش خیلی مفید است و من آن را به خیلی‌ها  توصیه می‌کنم. در تیم گلف هنرمندان هم به عنوان رئیس کمیته در حال چیدمان افراد هستم. از همه پرسیدم تا حالا به این ورزش فکر کردید؟ آیا واقعا علاقه‌مند هستید که یک مهارت یاد بگیرید؟ چون دنبال افرادی هستم که واقعا پشتکار  داشته باشند نه اینکه چون ستاره هستند بیایند و کم رنگ باشند. 

*تانکر آب به سیستان بفرستیم تا هیچ زنی خودکشی نکند

آرزوی من این است که با همکاری بچه‌های هنرمند و فدراسیون، از موقعیت تیم گلف هنرمندان برای کارهای حمایتی و خیریه بهره ببرم. به طور مثال برای شروع کار گلف هنرمندان باید رویدادهای سمبلیک با دعوت از خیرین مدرسه ساز داشته باشیم. جام بعدی مدنظرم هم مسابقه برای کودکان کار و ساختن یک مدرسه است. یا مثلاً از کسانی که نذر می‌کنند برای برگزاری جام آب دعوت کنیم و تعداد زیادی تانکر آب برای سیستان بفرستیم تا هیچ زنی مجبور نباشد خودکشی کند و هیچ کسی برای برداشتن آب دستش را از دست ندهد. 

*انگار کرونا فقط در آفریقا و صحرای مصر قربانی می‌گیرد

الان بیشترین دغدغه من که همه را مشغول کرده کروناست. من 19 هفته، از اواخر بهمن ماه سال گذشته در خانه بودم تا خرداد ماه امسال و کارهای حمایتی را از طریق فضای مجازی پیگیری کردم. الان شرایط اقتصادی مردم خیلی سخت است. خودم به شخصه به عنوان یک انسان مگر چقدر درآمد دارم؟ چقدر می‌توانم خانواده‌ها را پوشش دهم؟ باید مسئولان عمیق‌تر بیاندیشند و تصمیماتشان فقط قرص مُسکن نباشد. می‌دانم مردم هم مشکل اقتصادی دارند اما از آن‌ها خواهش می‌کنم آن‌هایی که می‌توانند در این شرایط سخت حتی یکنفر را تحت پوشش قرار دهند. ما می‌توانیم خودمان را کمک کنیم. از همه می‌خواهم تا جایی که امکان دارد در خانه بمانید. تا جایی که می‌توانیم زنجیره این ویروس لعنتی را قطع کنید. کویت و نیوزلند در خانه ماندند و اپیدمی را کنترل کردند چرا ما نتوانیم؟ این موضوع یاری مسئولان را می‌طلبد. باید با ضدعفونی کننده‌ها و آب‌های جوش همه جا را ضدعفونی  کنند. چهار هفته هم در خانه بمانند و مواد غذایی هم داشته باشند تا همه چیز حل شود. مسئولان شاید روش‌های بهتری داشته باشند، اما عاجزانه می‌خواهم به جان یکدیگر اهمیت دهیم و مردم هم به جان خودشان اهمیت دهند. من هر 10 روز بیرون می‌روم و می‌بینم افرادی هستند که ماسک هم نزده‌اند. واقعا این‌ها کجا زندگی می‌کنند؟ آیا کرونا در آفریقا و صحرای مصر قربانی می‌گیرد و به خانه آن‌ها نمی آید؟

*حامی حیوانات، سفیر سلامت، حامی تولید ملی، سفیر هپاتیت و ...

من یک فعال حمایتی هستم که وضعیت حیوانات شهری را با تنی چند از هنرمندان همکار پیگیری می‌کنیم. فعالیت خوب و بی‌سروصدا داریم و دوستان زیادی هم هستند که کمک می‌کنند. سفیر سلامت علوم پزشکی و سفیر سازمان هپاتیت هم هستم که پروفسور علویان  لطف دارند در این خصوص خیلی کمک می‌کنند. من همه تلاشم را می‌کنم که از این اسم و لقب برای مردم استفاده کنم. تنها هنرمند حامی تولید ملی و سفیر صنایع دستی استان تهران نیز هستم. برای کودکان کار هم تیمی داریم که دوستان لطف می‌کنند تا از نظر اقتصادی و فرهنگی به این عزیزان رسیدگی شود. 

 

 

*برسا از شکم مادر حامی حیوانات بود

برسا( فرزندم) هم اکثر جاها همراه من است. شخصا به تفکری که به ارث برده‌ام افتخار می‌کنم و دوست دارم ارزش‌های انسانی را به فرزندم بیاموزم. برسا تنها حامی حیوانات بلاصاحب شهری است که از شکم مادر از آنان حمایت کرده است. باید از همسر و پسرم تشکر کنم که این دو در حقیقت دو ستون محکمی هستند که اجازه نمی‌دهند خسته شوم. در کارهای حمایتی واقعا جایی که بخواهم، هستند و هیچ وقت کم نمی‌آورم.

*از بحث با احمق‌ها پشیمانم

خیلی سوال عمیق و سختی است شاید افسوس این را بخورم که یکسری کتاب‌ها را زودتر می‌خواندم. البته افسوس نمی‌خورم زیرا معتقدم کائنات هر کاری را در زمانش به من یاد داده است. اگر اشتباهی هم داشتم اگر کسی فکر می‌کند باعث ناراحتی‌اش شدم عذرخواهی می‌کنم. کاری نکردم که کسی ناراحت باشد و فکر می‌کنم کائنات به موقع و سرضرب به من یاد داده است.فقط پشیمانم که چرا گاهی با احمق‌ها بحث کردم. در جوانی خیلی تلاش می‌کردم یک چیزی را ثابت کنم. بهتر بود بدون بحث راه خودم را ادامه می‌دادم.

*وریا غفوری پسری نیک و وطن پرست است

هنرمندان و ورزشکاران در یک سطح کاری هستند. فرهیختگان و قهرمانان بسیاری در دو حوزه هستند که به من لطف دارند. علی انصاریان نازنین در شاخه ورزشی و هنری موفق است. البته به وریاغفوری عزیز هم ارادت بسیاری دارم و ما هر دو سفیر سلامت دانشگاه علوم پزشکی هستیم. او بسیار نیک و وطن پرست است.

*با شکوفه‌های آلبالو 28 ساله می شوم

طرفداری از تیم های ورزشی برای دوره جوانی است. البته من هنوز وقتی آلبالوها شکوفه می‌کند در 28  سالگی می‌مانم. به نظرم خصوصیت جوانی است که آدم به رنگ‌ها فکر می‌کند، بعد کم کم همه هم وطن هستیم، چه آبی و چه قرمز و چه زرد باشیم.

*مسئولان ورزشی از حضور هنرمندان استقبال کنند

مسئولان ورزشی بیش از پیش شرایط را برای استفاد هنرمندان آماده و از حضور آنان استقبال کنند. حضور هنرمندان در محیط‌های ورزشی خیلی تاثیرگذار است. هنرمندان صرفا سلبیریتی‌ها نیستند خیلی از هنرمندان شرایط زندگی نرمالی دارند اما حضور مستمر در اماکن ورزشی برای همه مقدور نیست. اگر زمینه حضور بیشتر هنرمندان در مجموعه ها و تیم های ورزشی فرآهم شود، هر دو حوزه ورزش و هنر شرایط بهتری خواهند داشت.

*خوب است نذری ورزشی بدهیم

نگاه را به زندگی وسعت بدهید به جای اینکه پولی که با زحمت درآورده‌اید دود کنید، ورزش کنید. هر ورزشی که متناسب با بودجه اقتصادی باشد. خواهشم از همه خیرین این است که وقتی مدرسه می‌سازند وسایل ورزشی هم بگذارند و به این موضوع هم توجه کنند. خوب است  نذرهای ورزشی کنیم. فرهنگ ورزش را بسط بدهیم. نگاهمان جامعه سازی باشد و ایران را کمک کنیم که نفس بکشد و کمتر پلاستیک مصرف کنیم. به عنوان یک انسان گردنم برابر هموطنانم خم است و از همه مردم کشورم قدردان هستم که اینقدر به من محبت دارند این‌ها برای من ارزشمند است. پوزش می‌طلبم اگر توانم در راه خدمت به وطن ناچیز بوده است.

به قلم: امیرداودکمالی

یک ششم بودجه سهم کشتی است!

یک ششم بودجه سهم کشتی است!

در باب شکست‌هایی که چیزی از ارزش‌های ما کم نمی‌کند

در باب شکست‌هایی که چیزی از ارزش‌های ما کم نمی‌کند

گزینش چهره‌های کارآزموده یا تازه وارد؟

گزینش چهره‌های کارآزموده یا تازه وارد؟

احداث مدرسه به نام پهلوان کمیل قاسمی

احداث مدرسه به نام پهلوان کمیل قاسمی

برگزاری دومین دوره مسابقات جام مینی گلف رسانه

برگزاری دومین دوره مسابقات جام مینی گلف رسانه

دوبار تست کورونا برای گلفبازان حرفه ای

دوبار تست کورونا برای گلفبازان حرفه ای

فروش 4 برابری کفش های مایکل جردن

فروش 4 برابری کفش های مایکل جردن

عقب نشینی قهرمان گلف حرفه ای جهان از حضور در توکیو2020

عقب نشینی قهرمان گلف حرفه ای جهان از حضور در توکیو2020

کلیپ بازخوانی فیلمنامه «روز واقعه» اثر ماندگار بهرام بیضایی توسط گروهی از بازیگران (ستاره اسکندری، آزاده صمدی، مسعود کرامتی، بهاره کیان‌افشار، مجید مظفری، نیکی مظفری و سام نوری)

کلیپ بازخوانی فیلمنامه «روز واقعه» اثر ماندگار بهرام بیضایی توسط گروهی از بازیگران (ستاره اسکندری، آزاده صمدی، مسعود کرامتی، بهاره کیان‌افشار، مجید مظفری، نیکی مظفری و سام نوری)

مراسم بزرگداشت روز شهدای ورزشکار برگزار شد

پریدر استعفا نداده است/ اعلام زمان انتخابات ژیمناستیک و ورزش‌های رزمی

پژمان معتمدی سرپرست دبیری فدراسیون دوومیدانی شد

حججی رییس فدراسیون ترای‌اتلون شد

علیرضا دبیر راهی قرقیزستان می‌شود

بازگشت فخری با تیم ملی اسلحه سابر در مسابقات قهرمانی آسیا

پایان مسابقات کاراته قهرمانی کشور مردان با معرفی نفرات برتر

تیم ملی آب‌های آرام راهی ژاپن شد

انتصاب سخنگوی فدراسیون تنیس روی میز

اقدام جالب فدراسیون جهانی دوومیدانی برای المپیک؛ پاداش ۵۰ هزار دلاری برای طلایی‌ها در پاریس

بازگشت پیمان فخری به تیم ملی شمشیربازی ایران برای المپیک

کمک ۳ میلیاردی وزیر ورزش و جوانان به گود زینل خان اسفراین

راهیابی ۴ پینگ‌پنگ‌باز به مرحله انتخابی تیم ملی برای کسب سهمیه المپیک

فرا رسیدن عید سعید فطر مبارک باد

حذف تیم دوبل بدمینتون ایران از رقابت‌های قهرمانی آسیا

النار رکابی از صعود به نیمه نهایی جام جهانی سنگنوردی بازماند

آغاز نشست‌های هماهنگی بازی‌های داخل سالن

حذف عالمیان و هدایی از مسابقات پینگ‌پنگ کرواسی

تشییع پیکر شهید گمنام در فدراسیون تیراندازی

سرمربی تیم ملی شطرنج زنان منصوب شد