Print Short Link
Zoom In
Zoom Out

باهنر رزمی آی کی دو آشنا شوید؛

رقابت 120 دختر آی کی دو کار در تاتامی قهرمانی استان

شنبه 20 مهر 1398 ساعت 05:00

رقابتهای قهرمانی بانوان استان تهران سبک آی کی دو کاراته با حضور 120 ورزشکار در دو استایل فایت و جی یو وازا به میزبانی سالن کاراته شهید کبکانیان برگزار شد، رقابتی جذاب و دیدنی که تماشگران زیادی را در سالن مسابقات گرد هم آورده بود.

هنر رزمی و زیبای آی کی دو با تکنیکهای ناب و خاص، پس از گذشت حدود 30 سال از فعالیت مستمر در کشور، اکنون وارد مرحله جدیدی شده است، سبک آی کی دو کاراته به عنوان یکی از سبکهای زیر مجموعه فدراسیون کاراته از اواخر سال جاری به رشته های این فدراسیون پیوست، تا از این پس در کنار دیگر سبکهای این فدراسیون به فعالیت بپردازد.

پس از برگزاری دوره های متعدد آموزشی از ابتدای سال تاکنون، نخستین دوره مسابقات قهرمانی بانوان استان تهران این سبک روز جمعه در دو استایل فایت و جی یووازا در سالن شهید کبکانیان برگزار شد، دختران آی کی دو کاراته زیبایی های این هنر رزمی را برای تماشاگران در سالن به نمایش گذاشتند، مسابقاتی که با نظمی خاص و مثال زدنی برگزار شد.

هنر رزمی و پرطرفدار آی کی دو اکنون با حضور در فدراسیون کاراته وارد مرحله جدیدی شده است، امیر حسین امیری رئیس جوان و پر توان سبک آی کی دو کاراته با اعتماد به نیروی جوان و استفاده از تجارب پیشکسوتان  این هنر رزمی الحق و الانصاف در این مدت کوتاه عملکرد قابل قبولی داشته است.

در کشور ما و از دیرباز علاقه به رشته های رزمی وجود داشته، همواره شاهد استقبال از هنرهای در بین اقشار مختلف جامعه بوده ایم، هنر رزمی آی کی دو نیز از آن مستثنی نیست، رشته ای که به واسطه وجود انواع فنون دفاعی در آن از جذابیتهای خاصی نیز برخوردار است.

تاریحچه ای از هنر رزمی آی کی دو در جهان؛

آی کی دو به معنی «طریقت هماهنگی روح و روان»  یک هنر رزمی ژاپنی است، موریهه اوشیبا بنیانگذار آی کی دو که اغلب به او لقب استاد بزرگ را می دهند، با هدف دفاع بدون آسیب زدن به حریف این هنر رزمی را خلق کرد.

حرکات پایه در آی‌کی‌دو حرکات طبیعی هستند و بیش‌تر حملات در این سبک به صورت ذاتی و با الهام از ذات طبیعت انجام می‌شوند، یک آی‌کی‌دو کار، بدون تلاش برای حمله یا تهاجم تنها می‌کوشد تا خود را با شرایط هماهنگ کرده و در برابر حملات احتمالی حریفان، بدون استفاده از مشت و لگد از خود دفاع نماید، یک آی‌کی‌دو کار واقعی بهتر می‌داند که قدرت خود را بدون ضربه زدن به دیگران یا بدون تحقیر آنان، حفظ نماید.

هنرجویان آی‌کی‌دو ،که در خارج از ژاپن به آن‌ها آی‌کی‌دوکا گفته می‌شود،  به‌طور کلی با گذراندن مقاطعی به نام "کیو" احکام کمربند خود را دریافت می کنند و پس از آن به درجه "دان" میرسند . هرچند در برخی از کلاس‌ها رنگ‌های مختلفی استفاده می‌شود ولی در آی‌کی‌دو رنگ کمربند "سفید" و "مشکی" است که نشان دهنده رده "کیو" و رده "دان" است. لباس مورد استفاده در آی‌کی‌دو "آی‌کی‌دوگی" نام دارد که بسیار شبیه لباس "کیکوگی" است که برای بسیاری از ورزش‌های رزمی مدرن امروزی استفاده می‌شود که شامل یک بالاپوش و شلوار و کمربند است. در سیستم‌های آی‌کی‌دو در رده‌های بالا ( معمولاً رده دان و کمربند مشکی ) از شلواری سنتی و پلیسه دار به نام هاکاما  به عنوان مکمل لباس استفاده می‌شود. در اکثر باشگاه‌ها برای مدرسان و هنرجویان دارای رده «دان» این لباس از پیش تعیین شده‌است.

 

نسترن مردانی

آغاز  سوپرلیگ کاراته بانوان

آغاز سوپرلیگ کاراته بانوان

دبیرکل فدراسیون جهانی سپک تاکرا:بر روی حمایت ایران از سپک تاکرا درIOCحساب باز کرده ایم/مناف هاشمی:نگاه ما به سپک تاکرا چه در عرصه داخلی و چه در عرصه بین المللی حمایتی است

گزارش از مراسم تجلیل از قهرمانان و مدال‌آوران ورزش کشور با حضور رئیس‌جمهور

اسبقیان: تا پایان مرداد فدراسیونی با سرپرست نخواهیم داشت

قهرمانی کایرن ویلسون در اسنوکر قهرمانی جهان

شگفتی‌سازی نوشاد عالمیان با شکست نفر چهارم رنکینگ جهان

با حضور مسئولین کمیته ملی المپیک و روسای کمیسیون ها؛سومین نشست شورای رهبردی برگزار شد

صعود هانیه رستمیان به فینال جام جهانی باکو

شکست پاکدامن و رهبری در گرندپری سئول

صعود ناهید کیانی به رتبه دوم رنکینگ المپیکی تکواندو

مراسم تشییع مرحوم مسعود اسکویی برگزار شد

پیروزی نوشاد عالمیان مقابل رنکینگ ۲۹ جهان در مسابقات عربستان

پیروزی بی دردسر نوشاد عالمیان در مسابقات عربستان

دوازدهم اردیبهشت و روز معلم گرامی باد

رئیس فدراسیون کونگ‌فو مشخص شد

مسعود اسکویی درگذشت

قطر خواستار میزبانی بازی‌های المپیک شد

ابراز علاقه ۱۰ کشور برای میزبانی بازی‌های المپیک ۲۰۳۶

فرا رسیدن روز ملی خلیج فارس گرامی باد

مناف هاشمی: شوک بزرگی به کمیته ملی المپیک وارد شد/ سخت است نتایج لندن را تکرار کنیم

عضویت دبیر فدراسیون بولینگ و بیلیارد در کمیته تدوین طرح های جامعه تحولی مجلس شورای اسلامی