Print Short Link
Zoom In
Zoom Out

منصور برزگر: من از شاگردان مکتب کشتی هستم/ کشتی یعنی نفت

چهارشنبه 17 مهر 1398 ساعت 12:36

هنگامی که صحبت  از کشتی می شود، ترس قشنگی آمیخته با شرم و نجابت فرامیرسد. با هماهنگی هایی که توسط رحمت الله علی گلزار مسئول محترم خانه ی کشتی «منصور برزگر» بعمل آمد روز یکشنبه 14 مهر 98 از شیب خیابان ولنجک نفس زنان بالا رفتم و دقایقی بعد خودم را در مقابل یکی از اسطوره های نامدار کشتی ایران و جهان دیدم. منصور برزگر اما ساده و بی آلایش با گرمکن ورزشی برای یک مصاحبه متفاوت.

منهای فوتبال: استاد برزگر، ضمن تشکر از اینکه با منهای فوتبال مصاحبه می کنید، هرچند شما نیازی به معرفی ندارید اما بعنوان سوال اول لطفا خودتان را کامل معرفی کنید و بگویید از چه زمانی به ورزش کشتی روی آوردید؟

استاد برزگر: بنام خدا. من منصور برزگر هستم 72 ساله. کشتی را از سن 16 سالگی از سالن باشگاه البرز نزد منصور اینانلو آغاز کردم. پس از یک سال،  قهرمان سوم تهران شدم و سپس نزد منصور تبریزی رفتم که ایشان  شیوه شهامت در کشتی را به من آموخت. در سال 1348 به لهستان  رفتم و در جام تاتروس اول شدم. پس از برگشت افتخار شاگردی استاد حاج عبدالحسین فعلی را پیدا کردم و بعنوان استادکار مکانیک به استخدام سازمان آب درآمدم.  دوران خدمت اداری در واقع دوران شکوفایی و قهرمانی من در میادین مختلف کشتی بود.

در مسابقات داخلی، آسایی، جهانی و المپیک صاحب عناوین بسیاری شدم که اهالی کشتی به آن واقف هستند و پس از بازنشستگی از خدمات دولتی و در پایان دوران کشتی به پیشنهاد دکتر توکل و حبیب اله بلور بعنوان سرمربی تیم ملی کشتی کشور منصوب شده و دوران مربیگری من آغاز شد  که تا امروز حدودا بالای 40 سال در سمت مربیگری کشتی به قهرمانا ن کشور خدمت می کنم و طی این مدت 8 نوبت در المپیک مربی بوده ام.

 

منهای فوتبال: استاد برزکر از عملکرد خاص خودتان در کشتی بگویید.

استاد برزگر: من بیشتر روی سگک و زیرگیری تبحر و تخصص داشتم و حتی یک فن مخصوص به خودم داشتم که در دنیا به نام «فن برزگر»شناخته شده و به ثبت رسیده.  حتی یک بار در کشور آمریکا از من خواستند که این فن را برایشان اجرا کنم و به آنها آموزش دهم . اصل این فن درواقع یک خم و دوخم است که امروز در دنیا به نام فن برزگر ثبت شده است.

 

منهای فوتبال: آقای برزگر، پس از گذراندن عمر 72 ساله لطفا بفرمایید چه تفاوتی بین کشتی گیران آن زمان و حال وجود دارد؟

استاد برزگر: اولا زمان ما دو تا 5 دقیقه و بعدها سه تا 3 دقیقه کشتی می گرفتیم. حتی قبل از ما زمان کشتی 12 دقیقه بود و مسابقه کشتی حتی به 20 دقیقه هم در گذشته های دور می رسیده.  اما امروز دو تا 3 دقیقه جمعا 6 دقیقه کشتی می گیرند. امروز زمان را از کشتی گیر گرفته اند و در واقع کشتی گیر فرصت اجرای فنون را ندارد و زمان کشتی محدود است. آن زمان کشتی گیر باید تمام فنون را در زمان مناسب اجرا می کرد، خاک، کلاته، سرپا، زیرگیریها و مخصوصا بدلکاریها باید کامل اجرا می شد ولی این روزها با آمدن  مارتینی  کشتی  بیشتر در جنبه های بدش مثل باج دادن و باج گیری هدایت شد. در حال حاضر  یک حرکت کنده زیبا دیده نمی شود. فنون کشتی بیشتر به خاک و فیتیله و بارانداز محدود شده .

دیده می شود که آمریکا یی ها روی امتیازی که از بیرون راندن حریف از تشک به دست می آورند کار کرده اند، ژاپن روی سرعت در کشتی کار کرده،  روسها روی تکنیک های بالای  خود کار می کنند و ما ایرانیها بیشتر روی زیرگیری کار می کنیم تا بتوانیم امتیاز کسب کنیم. و چون آمریکائها اصرار کردند به هر کشتی گیری  که بتواند پاهای حریفش را از تشک بیرون کند باید پوئن داده شود باعث شده که کشتی از زیبایی هایش فاصله بگیرد. هرچند که نحوه پوئن دادن از گذشته تا به حال نیز تغییرات زیادی داشته است.

امروز حتی هواداران و تماشاگران کشتی نسبت به گذشته کمتر شده است. من به خاطر می آورم در سال 1971 که برای مسابقات جهانی به صوفیه بلغارستان رفته بودیم یک استادیوم فوتبال را با چادر به دو قسمت تقسیم کرده بودند و 4 تشک کشتی برای مسابقات فراهم آورده بودند، جالب بود که نصف استادیوم فوتبال مملو از جمعیت شده بود. حتی در مسابقات تفلیس همه فکر می کردند مسابقات جهانی کشتی است و کل  سالن پر از تماشاگر مشتاق می شد.

 

منهای فوتبال: استاد این کاهش کیفیت و کمیت در کشتی را که به آن اشاره می کنید چقدر در کشتی ما تاثیرگذار بود و برای برون رفت از این وضع چه پیشنهادی دارید؟

استاد برزگر: ببینید کشتی در ایران مثل نفت می ماند. ما هر چقدر اکتشاف کنیم به نفت دسترسی خواهیم داشت بنابراین با توجه به پتانسیل کشتی در ایران ما هرچقدر تلاش کنیم و استعدادها را شناسایی کنیم دارای کشتی گیران خوبی خواهیم بود. ما در ایران مربیان  خوبی داریم که به کار خود واقف هستند.

بها دادن به کشتی گیران را نباید فراموش کرد. تا من به یاد دارم زمانی که قهرمان شدم در سازمان آب استخدام شدم و یک خانه مسکونی به من داده شد با قیمت 300 هزار تومان که به قیمت امروز چیزی حدود 6 میلیارد می شود. ولی حالا به  قهرمان جهان یا المپیک وعده  300سکه می دهند! همچنین رسانه ها بویژه صدا و سیما حمایتی از کشتی نمی کنند. مثلا تلویزیون مسابقات جهانی کشتی را پخش نمی کند ولی مسابقات فوتبال لبوفروشهای انگلستان رو هم پخش می کند!

شما کشتی را که شانس کسب مدال المپیک دارد را پخش نمی کنید ولی فوتبالی را که حتی شانس حضور درالمیک را ندارد نشان می دهید. البته من منکر تعداد هواداران فراوان فوتبال نیستم، منکر اسپانسرینگ فوتبال نیستم. یکی از مواردی که می توان به آن اشاره کرد مسابقه بین پرسپولیس و تاج است که پرسپولیس 6 گل به تاج زد  که می گویند این مسابقه ضبط تلویزیونی نداشته چون در همان ساعت و زمان مسابقات جهانی کشتی در حال برگزاری بوده و تلویزیون همه واحدهای سیارش را برای ضبط مسابقات کشتی فرستاده بود بنابراین به لحاظ اهمیت کشتی در گذشته مسابقه پرسپولیس و تاج در همان روز ضبط نشده است.

لذا امروز که شما از طرف سایت منهای فوتبال برای مصاحبه با من آمدید این برای من خیلی قشنگ و باارزش بود. هرچند که فوتبال بسیار محبوب است ولی همه ورزش که نباید وقف فوتبال شود. کشورهایی مثل روسیه و چین بهای زیادی به فوتبال کشورشان نمی دهند بلکه برای کلیه رشته های ورزشی سرمایه گذری می کنند که در المپیک برای این سکوها با ما رقابت می کنند.

شما نمی توانید یک رشته را بگیرید و همه سیستم را در اختیار آن رشته بگذارید و بقیه رشته ها را به امان خدا رها کنید. پس رئیس سازمان ما ورزشی نیست، این مسوولین مطبوعاتی و تلویزیونی ما ورزشی نیستند، اینها یا رانت خوار هستند یا فوتبال برایشان درآمد دارد.

فوتبال ما فقط در آسیا حرفی برای گفتن دارد و برد از یک کشور ضعیف که افتخار نیست. هنگامی من افتخار می کنم که بتوانیم تیم بزرگی همچون ایتالیا را شکست دهیم. ولی باور کنید ما اینقدر که در رشته های انفرادی می توانیم موفق باشیم در رشته های گروهی نمی توانیم. البته این اواخر با سرمایه گذاری و برنامه ریزی صحیح،  پیشرفت های والیبال را شاهد هستیم و اگر خواهان بازگشت کشتی به دوران طلایش هستیم باید به قهرمانان آن توجه شود.

 

منهای فوتبال: اشاره داشتید به دوران طلایی کشتی در دوران گذشته. تفاوت کشتی ماقبل انقلاب و بعد از انقلاب را چگوه ارزیابی می کنید؟

استاد برزگر: سال 1961 که کشتی ما قهرمان جهان شد از فرودگاه مهرآباد تا محل سازمان خط سیر درست کردند و گل باران کردند اما امروزه از آنجا که رسانه ها بهای چندانی به قهرمانان کشتی نمی دهند و چهره های آنها را نشان نمی دهند خیلی ها حتی قهرمانان این رشته همانند حسن یزدانی را نمی شناسند.

 

منهای فوتبال: با این توصیفی که شما داشتنید به نظر نقش فدراسیون کشتی بسیار حائز اهمیت است. شما به عملکرد فدراسیون کشتی چه نمره ای می دهید مخصوصا در سالهای اخیر.

استاد برزگر: فدراسیون جدید که به تازگی کارش را شروع کرده و فعلا نمی توان به عملکرد آن نظری داد  در واقع فعلا از این فدراسیون نه می توانیم انتقاد کنیم و نه دفاع. اعضای این فدراسیون جوان هستند و امیدواریم موفق باشند.

 اما در بحث فدراسیون های قبلی شما در نظر بگیرید زمانی که دلار 1000 تومان بود بودجه فدراسیون کشتی  10 میلیارد بوده و الان که دلار 12 هزار تومان شده همان بودجه 10 میلیاردی درنظر گرفته شده. یک مسافرت برای مسابقات کشتی حدود 600 میلیون تومان هزینه دارد. آیا این بودجه برای هزینه ها کفایت می کند؟ این مقدار بودجه بسار کم است یا باید اصلاح شود یا کشتی را تعطیل کنند.

 

منهای فوتبال: استاد اخیرا شاهد از دست دادن یک کرسی معتبر در فیلا بودیم. در این مورد چه نظری دارید؟

استاد برزگر: رسول خادم تنها رئیس فدراسیونی بود که در فیلا 67 رای به دست آورد. خادم در واقع با روسها و آمریکائیها برای این کرسی رقابت می کرد. حالا اگر عده ای بگویند رسول خادم باج می داد که اولا این اسمش مراوده  دوطرفه است یعنی اگر بخواهی سرویس بگیری  باید سفره بیاندازی.  البته این کرسی ها را نمی توان به این زودیها پس گرفت.

 وزارت ورزش اگر استخدام هم دارد باید از ورزشکارها استخدام کند نه از افراد غیر متخصص. به نوعی وزارت ورزش با ورزش بیگانه شده!  ممکن است دوستان وزارت ورزش از حرف های من ناراحت شوند که قطعا هم می شوند.

 

منهای فوتبال: آیا مسوولین ورزش کشور از شما بعنوان یک کارشناس ارشد کشتی نظرخواهی می کنند و اصولا آیا شما تمایلی به همکاری دارید؟

استاد برزگر: من از شاگردان مکتب کشتی هستم نه پستی می خواهم و نه مسافرتی. البته من اعلام کردم بعد از رسول خام دیگر هیچ پستی را در فدراسیون قبول نمی کنم ولی اگر از من کمکی خواسته شود برای خدمت به کشتی دریغ نخواهم کرد. بنده در زمان آقایان صنعتکاران و طالقانی بدون دریافت حقوق و دستمزد مربی تیم ملی بودم.

 

منهای فوتبال: استاد تفاوت کشتی گیران آزاد و فرنگی جامعه کشتی ایران را چگونه می دانید؟ همانطور که می دانید مدال آوری ما در کشتی آزاد بیشتر از فرنگی است.

استاد برزگر: تفاوت در این است که کشتی آزاد از ورزش باستانی ما گرفته شده اما کشتی فرنگی در قدیم و در المپیک ترویج شد. نام واقعی آن «گرکو رومن» است که ریشه رومی و یونانی دارد و ما به آن کشتی فرنگی می گوییم و البته کشتی که در آن از کمر به پایین فاقد فن باشد محدود می شود. البته همین اواخر بابک و بنا یک سری تغییرات در رشته کشتی فرنگی را ترمیم و تکمیل نمودند که کار خوبی بود.

 

منهای فوتبال: مسابقات کشتی قهرمانی جهان را که اخیرا در قزاقستان شاهد آن بودیم را چگونه ارزیابی می کنید؟

استاد برزگر: یکی از بهترین کشتی گیران ما در قزاقستان حسن یزدانی بود که با توجه به روش خودش مقابل کشتی گیر آمریکایی به مشکل خورد و اگر روشش را تغییر ندهد امکان دارد در المیک هم مقابل این کشتی گیر آمریکایی دچار مشکل شود.

در 92 کیلوگرم کریمی مقابل حریف همانند روش قدیم کشتی گرفت و هیچ حرکت جدیدی از او ندیدیم.

 

منهای فوتبال: در مورد نامگذاری سالنی در منطقه ولنجک به  نام شما توضیح بفرمایید.

استاد برزگر: من در مقطعی که به برازجان رفته بودم روده ام پاره شد و آن موقع آقایان دبیر ، قالیباف و خادم طی جلسه ای قرار گذاشتند سالنی که  به همت شهرداری تهران تاسیس شده را به نام من بگذارند و خداراشکر که این سالن باعث شد محیط مناسبی برای جوان های این منطقه ایجاد شود. من هم در این سالن برای تمرین دادن می آیم و می روم.

 

منهای فوتبال: استاد من چند اسم را نام می برم و شما بدون اینکه درباره موضوع فکر کنید اولین چیزی که به ذهنتان می آید  را بیان کنید.

جهان پهلوان تختی: تختی اسطوره ای بود که دردنیا نامش جاودانه شد.

منصور برزگر: پاکباخته کشتی

علیرضا دبیر: بچه متفکری که با هوش زیاد توانست قهرمان المپیک شود

حمید سوریان: نابفه فرنگی دنیا

حسن یزدانی: فوق ستاره کشتی

 

منهای فوتبال: ضمن تشکر از شما در پایان اگر تمایل دارید مطلبی را بیان کنید:

استاد برزگر: مردم ما از برد خوشحال خواهند شد و از باخت ناراحت، حتی زمانی که ترکیه به من درخواست داده بود حتی هنوز هم این درخواست را از من دارند که به کشتی آنها رسیدگی کنم اما من قبول نکردم. زمانی که  این درخواست شده بود نظر همه دوستان رد این پیشنهاد بود حتی وزیر هم از من دعوت کرد و نظر مرا جویا شد  که من هم درجواب گفتم با توجه به تعصبم به کشتی هرگز دوست ندارم از کسی زمین بخورم کشتی جز فرهنگ و سنن و تاریخ ما است حتی شاهنامه نیز به کشتی ختم می شود. مولاعلی دارای خصایص زیادی بود ولی پهلوان  مولاعلی برای ما الگو و سرمشق در کشتی شده است.

 

محمود کاتبی

 

مدیر فنی تیم‌های ملی کشتی بانوان: از عنوان جهانی کشتی آلیش دفاع خواهیم کرد

مدیر فنی تیم‌های ملی کشتی بانوان: از عنوان جهانی کشتی آلیش دفاع خواهیم کرد

منصور برزگر: چرا سالن آزادی باید چکه کند؟

منصور برزگر: چرا سالن آزادی باید چکه کند؟

یزدانی و کریمی در بین برترین کشتی‌گیران جهان

یزدانی و کریمی در بین برترین کشتی‌گیران جهان

دومین مدال طلای جهانی حسن یزدانی

دومین مدال طلای جهانی حسن یزدانی

تیم کشتی آزاد ایران چهارم  جهان شد/ رده بندی تیمی و انفرادی مسابقات

تیم کشتی آزاد ایران چهارم جهان شد/ رده بندی تیمی و انفرادی مسابقات

یزدانی بدون مبارزه در فینال قهرمان جهان شد

یزدانی بدون مبارزه در فینال قهرمان جهان شد

احسان پور به مدال برنز کشتی قهرمانی جهان دست یافت

احسان پور به مدال برنز کشتی قهرمانی جهان دست یافت

اسلامی بیشتر از تقوی و مرادی رای آورد

« رقابت » انتخاباتی و نه « جنگ » انتخاباتی

پایان چهار سال بلاتکلیفی ژیمناستیک تهران اعضای مجمع "خوش طینت" را انتخاب کردند

فاصله یک قدمی سرخوش تا پیوستن به انجمن حرفه ای های اسنوکر جهان

پوستر مسابقات بین المللی یخ نوردی مستر کاپ کیش

حذف عجیب جوکوویچ به دست تنیسور رده ۱۲۳ جهان

هاشم صیامی در انتخابات دوومیدانی ثبت نام کرد

افتخار آفرینی سرخوش با راهیابی به انجمن حرفه ای های اسنوکر جهان

اسامی شمشیربازان ایران برای انتخابی المپیک در آسیا/ سازنجیان پای ثابت اعزام!

کمک مالی کمیته المپیک به فدراسیون‌ها در پایان سال/ حقوق ۵ میلیونی برای مدال‌آوران سابق

فرا رسیدن ماه مبارک رمضان مبارک باد

کاظمیان رییس فدراسیون سوارکاری شد

میلاد تقوی رئیس فدراسیون والیبال شد

مناف هاشمی: سیاست ورزش ایران کاهش دوران سرپرستی فدراسیون‌هاست

آرین سلیمی هم المپیکی شد/ تکواندوی ایران با ۴ نماینده در پاریس

مبینا نعمت زاده به المپیک پاریس رسید/ دومین سهمیه برای تکواندوی بانوان ایران

آرین سلیمی هم المپیکی شد/ تکواندوی ایران با ۴ نماینده در پاریس

پوستر مسابقات بین المللی یخ نوردی مستر کاپ کیش

اسلامی بیشتر از تقوی و مرادی رای آورد

میلاد تقوی رئیس فدراسیون والیبال شد

افتخار آفرینی سرخوش با راهیابی به انجمن حرفه ای های اسنوکر جهان

مبینا نعمت زاده به المپیک پاریس رسید/ دومین سهمیه برای تکواندوی بانوان ایران

فاصله یک قدمی سرخوش تا پیوستن به انجمن حرفه ای های اسنوکر جهان

کاظمیان رییس فدراسیون سوارکاری شد

مناف هاشمی: سیاست ورزش ایران کاهش دوران سرپرستی فدراسیون‌هاست

« رقابت » انتخاباتی و نه « جنگ » انتخاباتی

پایان چهار سال بلاتکلیفی ژیمناستیک تهران اعضای مجمع "خوش طینت" را انتخاب کردند

اسامی شمشیربازان ایران برای انتخابی المپیک در آسیا/ سازنجیان پای ثابت اعزام!

هاشم صیامی در انتخابات دوومیدانی ثبت نام کرد

حذف عجیب جوکوویچ به دست تنیسور رده ۱۲۳ جهان

کمک مالی کمیته المپیک به فدراسیون‌ها در پایان سال/ حقوق ۵ میلیونی برای مدال‌آوران سابق

فرا رسیدن ماه مبارک رمضان مبارک باد

داور تنیس روی میز ایران سرداور مسابقات قهرمانی آسیا شد

رئیس فدراسیون ناشنوایان مشخص شد

انتصاب سرپرست معاونت حقوقی وزارت ورزش و جوانان

پایان لیگ برتر والیبال نشسته با قهرمانی تیم چالوس