Print Short Link
Zoom In
Zoom Out

آنچه از تور دو فرانس نمی دانیم

يكشنبه 06 مرداد 1398 ساعت 11:11

نیویورک تایمز در سال 2006 نوشت انرژي صرف شده در تور دو فرانس با سه بار صعود به قله اورست برابر است. به مناسبت برگزاری مسابقات تور دو فرانس در سال 2019 نگاهی داریم به نکات جالب توجه از این مسابقات.

به گزارش منهای فوتبال، ماه ژوئيه در کشور فرانسه یک ماه استثنایی است. در این ماه بزرگ ترین و مشهورترین مسابقه دوچرخه سواری جهان برگزار می شود و برترین دوچرخه‏ سواران جهان برای قهرمانی  تلاشی دیدنی و جذاب را در جاده ‏ها و خیابان‏ های فرانسه از خود به نمایش می‏گذارند. به همین مناسبت مروری به نکات جالب این مسابقه داریم.

 

شرکت کنندگان

در تور دو فرانس عموما 20 تا 22 تیم حضور می یابند. هر تیم 9 شرکت کننده به همراه اسپانسر، تدارکات و تعمیرکار اختصاصی دارد. زمانی که مسابقات شکل گرفت به نفر قهرمان تنها 20 هزار فرانک فرانسه اعطا می شد. اما در حال حاضر جایزه نفر قهرمان بالغ بر 450 هزار یورو است!

 

پیراهن طلایی

پیراهن زرد به دوچرخه سواری اعطا می شود که قهرمان یک مرحله شده است.  به این ترتیب وی در آغاز دور بعد این پیراهن را به تن خواهد کرد. این پیراهن برای اولین بار در تور دو فرانس 1919 مورد استفاده قرار گرفت. ادی مرکس بلژیکی با 96 بار پوشیدن این پیراهن رکوردی جاودانه به نام خود ثبت کرده است. برنارد هینولت فرانسوی هم با 75 بار پوشش این پیراهن و میگوئل ایندوراین با 60 بار پوشیدن این پیراهن دیگر رکورد داران در این زمینه بوده اند. در مجموع نیز دوچرخه سواران فرانسوی 709 بار، بلژیکی ها 423 بار، ایتالیایی ها 208 بار، اسپانیایی ها 135 بار، لوگزامبورگی ها 96 بار و دوچرخه سواران آلمان و سوییس 74 بار موفق شده اند این پیراهن را به تن کنند.

 

مردانی با 17 حضور در توردو فرانس

همواره عادت کرده ایم که تنها به خواندن نام قهرمانان این مسابقه بسنده می کنیم اما حتی حضور مستمر در چنین مسابقه ای مایه افتخار است. استوارت ا- گریدی استرالیایی سرآمد سارین است که اولین بار در سال 1997 در توردو فرانس شرکت کرد و پس از آن به جز سال های 2000 و 2007 در هفده دوره تور دو فرانس حضور یافت. آخرین حضور وی در این رقابت ها به سال 2013 باز می گردد. استورات در این ادوار 15 بار موفق شد مسابقه را به انتها برساند. به جز وی ینس فویگت آلمانی و جورج هینکاپیه آمریکایی هم سابقه 17 دوره حضور در این تور را دارند. با این تفاوت که نماینده آلمان بین سال های 1998 تا 2014 در  چهارده مسابقه موفق شد از خطر پایان عبور کند و نماینده آمریکا بین سال های 1997 تا 2012 موفق شد 13 مسابقه را با موفقیت به پایان رساند. لوسین فن ایمپه بلژیکی نیز بین سال های 1969 تا 1985 سابقه 15 حضور در این رقابت ها را دارد؛ 15 حضور که در همگی آن ها با موفقیت از خطر پایان عبور کرده است. ویاتچسلاو اکیموف روس هم در سال های 1990 تا 2006 رکوردی مشابه برجای نهاد.

 

قهرمانی توردوفرانس بدون فتح حتی یک مرحله

رقابت‏ها معمولا در 23 روز انجام می شود. مسابقه تور دو فرانس به مراحل روزانه مختلفي تقسيم مي شود كه زمان شخصي هر دوچرخه سوار در هر مرحله محاسبه شده و جمع زده مي شود تا برنده نهايي در پايان مسابقه به عنوان كسي كه كمترين زمان را در مجموع داشته است شناخته شده و پيراهن طلايي را به خود اختصاص دهد. برترین رکابزنان جهان مسافت ۳ هزار و ۵۵۰ کیلومتری این تور را در ۲۰ مرحله می پیمایند. یازده مرحله آن در مسیر های مسطح طی می شود. شش مرحله در کوهستان ها و یک مرحله دیگر نیز نیمه کوهستانی. همچنین دو مرحله زمانبندی (تایم تریل) هم در نظر گرفته شده است. بر این اساس حتی ممكن است ورزشكاري در اين تور بدون اينكه در هيچ مرحله اي به مقام قهرماني برسد، در نهايت به عنوان قهرمان تور انتخاب شود. گرگ لموند در سال 1990 فاتح تور دو فرانس شد. بدون آن که در هیچ یک از مراحل قهرمان شده باشد.

 

هشت عنوان اولی در یک سال

تنها سه مرد موفق شده اند در یک دوره توردو فرانس فاتح هشت مرحله شوند. شارل پلیسیه فرانسوی در سال 1930 علاوه بر فتح هشت مرحله موفق شد در هفت مرحله هم عنوان دوم را از آن خود سازد.  ادی مرکس بلژیکی در سال های 1970 و 1974 هشت مرحله را با عنوان اول به پایان رساند و فردی مرتنز بلژیکی هم در 1976 هشت مرحله را با عنوان اولی، چهار مرحله را با مقام دوم و دو مرحله را با عنوان سوم به پایان رساند.

 

پیشکسوت بسکتبال ایران در گذشت

پیروزی شطرنج‌بازان ایران در دور دوم شهرهای آسیا

برگزاری انتخابات انجمن‌های ورزشی با کاندیداهای قبلی

از صعود نوشاد و شهسواری تا حفظ رنکینگ اول جهان توسط نجفی ۱۴ ساله

رونمایی از اسامی ۱۳ نامزد انتخابات فدراسیون شطرنج

تعداد سهمیه‌های ایران در المپیک به ۳۰ رسید

شگفتی در انتخابی کشتی آمریکا/ شکست رقیب حسن یزدانی و موفقیت دیک و اسنایدر

هاشمی: قایقرانی روز‌های خوشی در پیش خواهد داشت

رکورد تاریخی قایقرانی ایران با بیشترین ورزشکار در المپیک

مراسم بزرگداشت روز شهدای ورزشکار برگزار شد

پریدر استعفا نداده است/ اعلام زمان انتخابات ژیمناستیک و ورزش‌های رزمی

پژمان معتمدی سرپرست دبیری فدراسیون دوومیدانی شد

حججی رییس فدراسیون ترای‌اتلون شد

علیرضا دبیر راهی قرقیزستان می‌شود

بازگشت فخری با تیم ملی اسلحه سابر در مسابقات قهرمانی آسیا

پایان مسابقات کاراته قهرمانی کشور مردان با معرفی نفرات برتر

تیم ملی آب‌های آرام راهی ژاپن شد

انتصاب سخنگوی فدراسیون تنیس روی میز

اقدام جالب فدراسیون جهانی دوومیدانی برای المپیک؛ پاداش ۵۰ هزار دلاری برای طلایی‌ها در پاریس

بازگشت پیمان فخری به تیم ملی شمشیربازی ایران برای المپیک