Print Short Link
Zoom In
Zoom Out

هفت سال انتظار برای جایگاه دوازدهمی المپیک/ بهترین اتفاق سال 2019 ورزش ایران چه بود؟

سه شنبه 03 دی 1398 ساعت 12:37

تا ابتدای سال 2020، روسیه، قزاقستان، بلاروس، ترکیه، ازبکستان و اوکراین، به دلیل دوپینگ مدال های المپیک لندن خود را از دست دادند و جدول رده بندی به شدت دستخوش تغییرات شد. اما یک نام بیش از سایرین سود کرد؛ ایران!

به گزارش منهای فوتبال، در روز 22 مرداد 91 بود که کار ورزشکاران ایران در المپیک لندن به پایان رسید. کاروان ایران که با 52 ورزشکار راهی لندن شده بود، به لطف درخشش کشتی فرنگی دست به کاری بزرگ زد. با 3 طلای کشتی فرنگی و تک طلای وزنه برداری ایران برای نخستین بار در تاریخ المپیک صاحب 4 طلا شد. 5 طلا و 3 برنز دیگر که سایر ورزشکاران کشورمان در کشتی آزاد، تکواندو و دوومیدانی و وزنه برداری به دست آوردند، تمامی رکوردهای پیشین ورزشکاران ایران در ادوار قبلی المپیک را جابه جا کرد. هم بیشترین تعداد طلا از یک المپیک که مربوط به 3 طلای المپیک 2000 سیدنی بود و هم آمار بیشترین تعداد مدال که مربوط به 7 مدال بازیهای المپیک 1952 هلسینکی بود.

با این نتایج درخشان ایران تا رده شانزدهم المپیک نیز صعود کرد هرچند سرانجام به مقام هفدهم المپیک بسنده کرد. به این ترتیب تنها رکوردی که در لندن شکسته نشد، رکورد بهترین رتبه ایران در بازیهای المپیک در جدول رده بندی کشورها بود. رکوردی که ایران در المپیک 1956 به دست آورده و عنوان چهاردهم بازیها را از آن خود ساخته بود.

 

نتایج فحاشی به نِناد لالوویچ

اگر مسوولان کاروان ایران بر روحیات خود مسلط بودند، ایران حداقل در کشتی آزاد می توانست نتایجی به مراتب بهتر به دست آورد. اما رفتار نسنجیده روسایی که از اصول دیپلماسی ورزشی بی اطلاع بودند، همه چیز را در کشتی آزاد به ضرر ایران کرد.

پس از آن که در کشتی فرنگی، سعید عبدِولی از رقیب خود شکست خورد، تمام جامعه ایران تحت تاثیر صحبت های متعصبانه گزارشگر مسابقه و اشکهای کشتی گیری شد که معتقد بود مسابقه را برده است اما داوران به او ظلم کردند. اشکهای او حتی مسوولان را نیز جوگیر کرد. تا جایی که رئیس جمهور وقت دستور داد که به اندازه جایزه قهرمانان المپیک به عبدولی نیز سکه داده شود! در شرایطی که در ایران همه از بی عدالتی می نالیدند، در لندن رئیس فدراسیون جهانی کشتی گوشی موبایلش را به بهرام افشارزاده نشان داد. درون صفحه او پر بود از فحاشی هایی که توسط ورزشدوستان ایرانی به وی شده بود.

 

پیش بینی درست افشارزاده

بهرام افشارزاده نیز که تجربه فراوانی از مسابقات مختلف داشت، بلافاصله به رسول خادم رئیس فدراسیون گفت کار کشتی آزاد ساخته شد! به این خاطر که رئیس فدراسیون جهانی کشتی نمی تواند علناً از این فحاشی ها انتقام بگیرد. اما می تواند در مقابل، کاری کند که سخت ترین قرعه ها نصیب ورزشکاران ایران شود. همین طور هم شد و کشتی آزاد به خاطر قرعه های دشوار( که هیچ یک اتفاقی نبود) شانس کسب مدال طلا را از دست داد.

 

پس لرزه های هفت ساله

هرچند بعد از بازیها صحبت های زیادی شد که حق برخی از نفرات کشورمان خورده شد و در غیر این صورت کاروان ایران می توانست نتیجه ای بهتر به دست آورد، اما ظاهرا قرار نبود که المپیک لندن برای کشور ما و بسیاری از کشورهای دیگر به پایان برسد. چند سالی گذشت و وقتی خبر از دوپینگ گسترده روسها در المپیک به گوش رسید، روسها در بسیاری از رشته ها از حضور در المپیک 2016 محروم شدند. اما به مرور دوپینگ آنها یکی پس از دیگری محرز شد. نه فقط روسها، بلکه بسیاری از کشورهای دیگر نیز مدالهای المپیک لندن را به دلیل دوپینگ از دست دادند. نتیجه آن تغییر در جدول رده بندی مدالها بود. یکی پس از دیگری مدالهای برنز به نقره بدل شد و نقره ای ها طلایی شدند. برخی از این وقایع در سال 2019 رخ داد یعنی هفت سال پس از بازیهای لندن!

 

جداولی که تغییر کردند

تا ابتدای سال 2020، روسها 5 طلا، 4 نقره و 5 برنز خود را به دلیل دوپینگ از دست دادند. قزاقستان هم با 4 طلایی که از دست داد بعد از روسها بیشترین لطمه را از دوپینگ خورد. بلاروس، ترکیه، ازبکستان و اوکراین هر کدام یک طلای خود را از دست دادند و در مقابل بحرین، کانادا، استرالیا، نیوزیلند، آفریقای جنوبی، تونس، چین تایپه و اسپانیا و لهستان هر کدام یک طلا کسب کردند تا جدول رده بندی به شدت دستخوش تغییرات شود. اما یک نام بیش از سایرین سود کرد؛ ایران!

 

صعود ایران به رده دوازدهم المپیک

از 18 اکتبر 2016 بود که مدالهای کاروان ایران هم دستخوش تغییر شد. آپتی آوخادوف نفر دوم 85 کیلوگرم مردان در وزنه برداری مثل بسیاری از ورزشکاران روس، دوپینگی از اب درآمد و مدال برنز کیانوش رستمی به نقره بدل شد. در 25 نوامبر 2016 هرچهار نفر برتر وزن 94 کیلوگرم مردان دوپینگی شدند تا مدال طلای این وزن به سعید محمدپور وزنه بردار کشورمان رسید و یک مدال به آمار مدالهای ایران در لندن اضافه شود.

در روزهای 17 ژانویه و 23 جولای 2019 و با اعلام دوپینگ آرتور تایمازوف ازبک در 120 کیلوگرم کشتی، طلای این وزن به کمیل قاسمی رسید تا یک طلای دیگر به آمار ایران اضافه شده و یک نقره از این آمار کم شود. با این حال، این هم آخرین تغییرات به سود ایران نبود و سرانجام در 19 دسامبر 2019 دوپینگ اولکسی توروختی اوکراینی هم مسجل شد. به این ترتیب مدال طلای دسته 105 کیلوگرم مردان به نواب نصیرشلال وزنه بردار کشورمان رسید تا ایران به آمار درخشان 7 طلا، 5 نقره و یک برنز در المپیک دست پیدا کرده و عنوان دوازدهم المپیک را به خود اختصاص دهد. عنوانی که شاید بعد از این نیز بازهم دستخوش تغییر شود.

این عنوان در حالی به ایران رسیده که با توجه به حال و هوای کنونی ورزش ایران، بعید به نظر می رسد حتی یک سوم این تعداد نیز بتوانیم در توکیو مدال کسب کنیم و ناچاریم به گذشته دل خوش کنیم.

 

اعظم ستوده نیا

اعلام اسامی 8 ورزشکار دوپینگی

اعلام اسامی 8 ورزشکار دوپینگی

جریمه نقدی برای ورزشکاران دوپینگی

جریمه نقدی برای ورزشکاران دوپینگی

اسامی دوپینگی‌ها اعلام شد

اسامی دوپینگی‌ها اعلام شد

مدال طلای المپیک2012 به  نصیرشلال رسید

مدال طلای المپیک2012 به نصیرشلال رسید

مدال طلای المپیک لندن به کمیل قاسمی رسید

مدال طلای المپیک لندن به کمیل قاسمی رسید

پایان کار دختران بیلیاردی کشورمان در مسابقات قهرمانی آسیا

پیشکسوت بسکتبال ایران در گذشت

پیروزی شطرنج‌بازان ایران در دور دوم شهرهای آسیا

برگزاری انتخابات انجمن‌های ورزشی با کاندیداهای قبلی

از صعود نوشاد و شهسواری تا حفظ رنکینگ اول جهان توسط نجفی ۱۴ ساله

رونمایی از اسامی ۱۳ نامزد انتخابات فدراسیون شطرنج

تعداد سهمیه‌های ایران در المپیک به ۳۰ رسید

شگفتی در انتخابی کشتی آمریکا/ شکست رقیب حسن یزدانی و موفقیت دیک و اسنایدر

هاشمی: قایقرانی روز‌های خوشی در پیش خواهد داشت

رکورد تاریخی قایقرانی ایران با بیشترین ورزشکار در المپیک

مراسم بزرگداشت روز شهدای ورزشکار برگزار شد

پریدر استعفا نداده است/ اعلام زمان انتخابات ژیمناستیک و ورزش‌های رزمی

پژمان معتمدی سرپرست دبیری فدراسیون دوومیدانی شد

حججی رییس فدراسیون ترای‌اتلون شد

علیرضا دبیر راهی قرقیزستان می‌شود

بازگشت فخری با تیم ملی اسلحه سابر در مسابقات قهرمانی آسیا

پایان مسابقات کاراته قهرمانی کشور مردان با معرفی نفرات برتر

تیم ملی آب‌های آرام راهی ژاپن شد

انتصاب سخنگوی فدراسیون تنیس روی میز

اقدام جالب فدراسیون جهانی دوومیدانی برای المپیک؛ پاداش ۵۰ هزار دلاری برای طلایی‌ها در پاریس