هدف از برگزاری نمایشگاه تجهیزات ورزشی چیست؟

شناسه خبر : 52216
دوشنبه 19 آبان 1404 ساعت 09:42
سایر | فرهنگ و ورزش
هدف از برگزاری نمایشگاه تجهیزات ورزشی چیست؟

 بیست و چهارمین دوره نمایشگاه تجهیزات ورزشی در نامناسب‌ترین تاریخ ممکن و به شکلی نامنظم در 1-4 آبان برگزار شد تا جلوه شرایط حال حاضر ورزش کشور باشد. نمایشگاهی در بدترین بازه زمانی ممکن و با کاستی‌ها و معایبی بیشتر از دوره‌های قبل برگزار شد و به پایان رسید و دستاورد آن نامشخص ماند.

طبیعتاً انتظار می‌رود تا هر رویدادی در هر عرصه و حوزه‌ای، دوره متأخر بهتر از دوره‌های پیشین باشد. اعم از برگزاری یک رویداد تا برپایی نمایشگاه. مسئولان برگزاری بیست و چهارمین دوره نمایشگاه تجهیزات ورزشی به‌خوبی نشان دادند که عکس این اتفاق نیز رخ می‌دهد و ممکن است هر دوره ضعیف‌تر از دوره‌های قبلی برگزار گردد.

این دوره از نمایشگاه ورزش درست درزمانی برگزار شد که دو رویداد: سومین دوره بازی‌های آسیایی جوانان بحرین و ششمین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی در پیش بود و زمان نمایشگاه هم‌زمان با رویداد جوانان بود و با توجه به حضور مقامات ورزش در بحرین و آماده شدن برای ریاض، کمتر مقامی از جامعه ورزش در این دوره از نمایشگاه حضور پیدا کرد. عدم استقبال به‌قدری بود که برای برپایی نمایشگاه غرفه‌هایی را رایگان می‌دادند تا شان کار حفظ شود.

 اما جدا بودن سالن‌های ورزشی موجب می‌شد تا برای رسیدن از یک سالن به سالن‌های دیگر تقریباً نیمی از مساحت نمایشگاه طی گردد. شلوغی نمایشگاه نیز نه‌فقط برای ورزش بلکه برای هم‌زمانی این نمایشگاه با بخش های دیگر مانند لوستر، لوازم‌خانگی و درب و پنجره بود.

از طرفی نمایشگاه تجهیزات ورزشی اخیراً به محلی برای نمایش برندها و تجهیزات بدن‌سازی و پرورش اندام بدل شده و هرکدام از چند بدن‌ساز دختر و پسر بهره می‌گیرند تا کار برندینگ و فروش خود را انجام دهند. الباقی نیز وارد کنندگان برندهای خارجی و مونتاژ کنندگان هستند. کمتر دستاوردی را در چنین نمایشگاه‌هایی مشاهده می‌کنیم.

 انتظار می‌رفت پس از 24 دوره از برپایی یک نمایشگاه، مسئولانی که سیاست‌گذار هستند تدبیری کنند و چاره‌ای بیاندیشند. هدف از چنین نمایشگاهی می‌تواند معرفی تازه‌ترین محصولات در حوزه ورزش، ایجاد فضای ارتباطی بین تولیدکننده و مدیران ورزش و ورزشکاران و مربیان ، کمک به توسعه بازار ورزش، شناسایی نیازهای جامعه ورزش، و ارتقای فرهنگ ورزش باشد.

این نمایشگاه نه‌تنها ویترین بلکه می‌تواند موتور محرک ورزش قرار گیرد، وقتی همه در کنار هم قرار بگیرند، هم نقاط ضعف مشهود می‌شود و هم اشتراکات و قوت. نمایشگاهی که هیچ‌کدام از مسئولان در آن حضور پیدا نکنند برای چه کسی فایده خواهد داشت؟ و یا در زمان دو رویداد بین‌المللی چه بازدیدکننده‌ای؟

مسلماً واردکردن چند مدل پودر و مکمل و دستگاه بدن‌سازی و موکت و پارکت خارجی دستاورد نیست. دستاورد افزایش سرانه ورزش، اعتلای فرهنگ ورزش، پرداختن به اخلاق و در مرحله بعدی افتخارات بین‌المللی و به‌روزرسانی تجهیزات ورزشی است.

به قلم هستی جعفری